Bespaar het me

dinsdag, augustus 22, 2006

Wachten op het Startschot ?

"WACHTEN OP STARTSCHOT VERZEKERINGSOORLOG" (Verzekeringsblad VVP, 16/8/2006)

"Het wachten is op het startschot voor de verzekeringsoorlog", zo betogen Dina Aleman en William Koot van KPMG in VVP 32/33. "Wanneer de eerste luizen in de pels verschijnen - zoals de Aldi's in de supermarktsector - is het spel op de wagen. Dan is het nog slechts wachten op een reactie van de grote spelers en de echte concurrentie barst los. Het feit dat Albert Heijn een supermarktoorlog is begonnen, geeft aan dat zij de tekenen van de markt destijds begrepen heeft. (..)"

Soms komen dingen bij elkaar : ik had gisteren nog duidelijk niet alle achterstallige mails en nieuws bekeken, anders had ik dit bericht wel eerder op deze Blog gezet.

Een niet-gering citaat van deze KPMG-ers en het is waarschijnlijk te danken aan de zomer-komkommer-tijd, want het zou wat betekenen voor onze branche.

Dachten we de afgelopen 200 jaar altijd dat we solide en betrouwbaar moesten zijn, lijkt er nu een andere tijd te komen.

En wie weet zien we inderdaad de eerste tekenen ervan : de feiten die in het stuk staan kloppen : meer faillissementen bij tussenpersonen, de aankondiging van een prijzenslag door een nieuwe Europese speler, meer distributie via andere-dan-traditionele kanalen, verlies van distributiekanalen aan het internet, veel meer focus op vergelijkingssites als Independer en Verzekeringssite. Denk ook even aan de tweede nieuwsbrief van Independer, waarin ze nogmaals hun bezoekers attenderen op de auto-oorlog die nu gaande is, Hema, V&D, Kruidvat, Halfords, etc, etc.

En ik moet toegeven : bij ons komen er steeds vaker bedrijven die interesse hebben in ons aanbod. We verkopen steeds meer via het internet, we doen goede zaken met Independer, maarre..of het zo snel zal gaan ?

Zou er echt een verzekeringsoorlog uitbreken ?
Ik vergis mij meestal hierin : ik dacht 10 jaar geleden al dat het snel zou veranderen in de branche. Maar wie weet, gaat Proteq wel voor het startschot zorgen. Stay Tuned.