Bespaar het me

woensdag, augustus 23, 2006

Waarom mag je niet 2 miljard besparen ?

Een pijnlijk stukje wordt dit.

Maar het is wel paradoxaal : we hebben voordelige verzekeringen met een goede kwaliteit. Dat is vastgesteld door Independer, de Consumentenbond. Keer op keer. Laatst ook weer in de geldgids voor onze autoverzekering; onze rechtsbijstandverzekering bleek zelfs de beste van Nederland te zijn ! Independer vraagt zijn klanten naar de kwaliteit van dienstverlening. Ook daar komen we iedere keer positief uit.

Voor een marketeer een makkelijk verhaal, zou je zeggen.

Maar het is niet zo gemakkelijk : we hebben nu ervaring met instanties die onze lagere prijzen liever niet zien.
Een voorbeeld : toen we in januari live gingen met onze campagne, kregen we vragen van andere verzekeraars : of wij dat wel mochten zeggen. En waarom dat nu nodig was. Er was zelfs een journalist die over de 2 miljard besparen wilden schrijven, maar die is op een of andere manier stil geworden.

Daarnaast hebben we medio februari een uiting in de Telegraaf gezet, waarbij Pecunia een gemiddelde premie nam van de autoverzekeringsmarkt en daarnaast onze premies erbij zette. Verschil was duidelijk, waarmee we duidelijk wilden maken dat we gemiddeld goedkoper zijn. Het was gemiddeld, we vielen niemand aan en we dachten in onze naiviteit dat we door de prijzen zo gemiddeld te nemen dat niemand daar aanstoot aan zou nemen.

Er was 1 mevrouw die hierover bij de Reclame Code Commissie heeft geklaagd. En door die instantie zijn we nu na een beroep verteld dat we dit niet goed hebben gedaan.

Okay, dat kan gebeuren.

Wat echter opviel was de gigantische eisen die de RCC stelde aan vergelijkende reclame : had een product manager dit gedaan of een actuaris ? Vonden we dat je intermediair verzekeraars (die je alleen via tussenpersonen kan bereiken) mocht vergelijken met direct writers (die je direct kan bellen)?

Het simpele antwoord op deze vragen is : Kijk eens op www.independer.nl en je krijgt niet het idee dat intermediair-verzekeraars een vergelijking met direct writers vervelend vinden. (iedereen die daar staat heeft toestemming aan Independer hiervoor gegeven, respectievelijk : ze betalen Independer). Verder was opvallend hoe slecht de RCC op de hoogte is van de huidige stand van (internet-)zaken in de verzekeringsbranche.

Wat mij restte was het gevoel van een behoorlijk vijandige stemming tegen het melden dat je goedkoper bent dan anderen. Combineer dit met onze ervaring in Januari en je krijgt bijna het idee dat je je boodschap niet kwijt mag ! Nederlanders moeten meer betalen, want anders...bah.