Bespaar het me

woensdag, augustus 23, 2006

The making of...de Proteq-campagne (3)

Bij het begin van onze campagne wilden we opvallend, maar interessant voor de dag komen. En dat is gelukt. Haar naam is Prinses Pecunia : een lieve en leuke dame, die in de verkeerde veronderstelling is dat zij Prinses is en die zich ambassadrice van het Besparen waant.
Dat zij Proteq een warm hart toedraagt is dan alleen maar voordeel, nietwaar ?

Dat zij zou opvallen en (hopelijk !) de consument meer zou interesseren dan de zoveelste me-too campagne, was onze wens. Waar we niet zoveel rekening mee hadden gehouden was de mogelijkheid dat consumenten haar zouden verwarren met iemand uit het echte Koningshuis.

Maar bij het eerste marktonderzoek bleek het al snel : haar gedragen manier van praten, de woorden die ze gebruikte en haar uiterlijk gaven haar teveel trekjes van een werkelijke prinses. En we hadden veel bedoelingen, maar om de Koningshuis-discussie over ons heen te halen, was geenszins de bedoeling. Het zou afleiden waar het uiteindelijk over moet gaan : over besparen.

En dan het tweede, meer serieuze deel van de campagne : "Nederland kan 2 miljard besparen". Zelden zoveel commentaar gehoord : "dit kan natuurlijk niet, zoveel bestaat niet". En toch is het waar, een paar uren inspanning bij Independer.nl wijzen dat al snel uit. Ook verzekeringssite en Independer zelf zijn ergens in juli naar buiten gekomen met een veel groter bedrag dat Nederland kan besparen als men maar goed vergelijkt.

Dus dat was de ideale combinatie : een aardige prinses en een opvallend bedrag aan besparen.

En zo zijn we begin Januari begonnen : een pagina-grote advertentie in De Telegraaf en in de bladen van het NRP (o.a. Leidsch Dagblad en vele andere), radio spots bij Sky, 538 en Q Music, veel (video)-banners online en het Blog van de prinses.

Onze bestaande klanten kregen daarnaast een brief, waarin we uitlegden wat we de komende tijd gingen doen en hoe de Prinses ons daarbij ging helpen. Voeg daarbij een spetterend personeelsfeest voor 100 Proteq-ers en het beeld was rond : we gingen de markt op !