Bespaar het me

zaterdag, september 02, 2006

Brickmeetsbyte : "Intermediaire verzekeraars zitten gevangen in hun eigen internetstrategie"

Eduard de Wilde is een behoorlijk bekende marketing adviseur, zeker op het gebied van internet marketing. Heeft ons ook geadviseerd. Aardige man bovendien.

Natuurlijk heeft ook hij een blog en hij schrijft daar net op :

"Je hebt een bekend merk nodig om in de financiele dienstverlening (direct) te kunnen verkopen. De intermediaire verzekeringsmaatschappijen zijn bang voor het kanaalconflict en wagen zich er niet aan om onder hun bekende (en dus betrouwbare naam) direct te gaan verkopen. Immers hun distributiekanaal wordt dan boos en dreigt met een verkoopstaking.

De verzekeraars gaan dan vervolgens voor de duale strategie: een onbekend label in de groep wordt ingezet voor directe verkoop (want dat levert weinig conflicten op met het intermediair) en onder het bekende merk worden internettools geleverd aan het intermediair die daarmee via internet kan verkopen. Waarmee de cirkel rond is: lokale intermediairs zijn niet landelijk bekend en verkopen dus online weinig (behalve de grote ketens, zoals Meeus). Het onbekende label in de groep wekt te weinig vertrouwen en verkoopt dus ook weinig.

Resultaat : de bekende intermediaire verzekeraars kunnen via deze strategie weinig omzet compenseren die wegvloeit naar de direct writers die immers wel met een bekend merk het grote publiek kunnen bereiken. En daarmee zitten ze gevangen in hun eigen strategie." (bron : www.brickmeetsbyte.com).

Auw !