Bespaar het me

woensdag, augustus 30, 2006

Hoe weet je waar je kan besparen ? (ideeen)

Ga eens naar Google en voer daar "bespaar" in : 4.660.000 resultaten.

Dan vind je sites zoals Bespaarjedeenergie, (site met test van Eneco), Tankwijzer (vind de goedkoopste benzinestations in de buurt), Bespaar geld en koop met korting (de zoveelste startpagina met veel links), bespaar op drukwerk, de vergelijkingssite Kelkoo, een HR-verwarmingsketel (??), Symantec, Bespaarhier.nl (van UnitedConsumers, waar ik eerder over schreef) en natuurlijk veel financiele diensten : de goedkoopste lening, hypotheek, verzekering. O, en natuurlijk : bellen, gsm's en toners.

Mogelijkheden genoeg om te besparen, zou ik zeggen ! En toch doen we het niet.

Ja, natuurlijk omdat sommige sites te ranzig zijn voor woorden of zo duidelijk een marketing-bedoeling hebben dat je er niet eens aan begint.

Het gekke is : ik weet zeker dat er heel goede en goedkope aanbieders er tussen zitten : kleine aanbieders, gekke winkeltjes die denken : "stel nou eens voor dat ik hetzelfde doe als die grote jongens, maar dan 20% goedkoper" en dat op een website zetten. Hoe deze mensen toch aan klanten komen ? Mond-tot-mond reclame, denk ik.

Toch jammer : een van de dromen van het internet was dat iedereen zijn aanbod online kon zetten, ongeacht marketing budget.

Is misschien een idee voor ons : om klanten informatie te geven waar goede deals te behalen zijn, of welke sites daadwerkelijk kunnen helpen met besparen. Of trappen consumenten daar weer niet in, omdat het op marketing lijkt ? Ik vraag het mij af.