Bespaar het me

woensdag, augustus 30, 2006

Bespaar je een makelaar : verkoop je eigen huis

Het is tegenwoordig veel prettiger om een huisverkoper of -koper te zijn : Je kan eeuwen op Funda ronddolen om te zien hoe ergens anders het ook niet goedkoop wonen is en daarnaast mag je lachen om de lelijke meubels van een ander. Prachtige site.

Maar ooit komt het moment dat je daadwerkelijk je huis wilt verkopen. Funda helpt je dan aan de naam van een makelaar (de NVM is eigenaar van Funda) en vanaf dat moment loopt het net zoals vroeger : taxatie, courtage, onderhandeling, overdrachtsbelasting, notaris, inschrijving, verkoop. Het is niet mogelijk voor particulieren om een huis op Funda te plaatsen.

Maar het internet was juist bedoeld om dingen makkelijker, goedkoper te maken ! En die makelaars rekenen nog steeds percentages uit de jaren '70 !

Dat was mijn gedachte, toen ik 2 maanden geleden besloot om mijn huis te verkopen. Nu doe ik iets met internet, dus leek mij de gedachte dat ik zonder internet dit moest doen gruwelijk.

Gelukkig zijn er meerdere sites en organisaties die je hierbij kunnen helpen.

Als je wat minder avontuurlijk bent ingesteld, kan je natuurlijk naar Makelaarsland gaan : een normale Makelaar, die slechts €750 rekent als je een groot deel van het verkoopproces zelf doet.
Op hun site zie je direct wat je zelf moet doen en wat zij doen voor het geld (bijvoorbeeld : je huis op Funda zetten).
Ik wilde dit graag doen, maar mijn vrouw had geen zin om de bezichtigingen zelf te regelen.

Naast deze site is er sinds een tijdje Dimo Daar kan je je huis als particulier voor € 97,- online plaatsen en verder helpen ze je om je huis beter vindbaar te maken online. De afhandeling moet je verder zelf doen.
Ook hier was ik wel enthousiast voor, maar de afhandeling was hetzelfde als bij Funda.

Dan is er tegenwoordig een hele reeks aan sites die je ook willen helpen met de verkooop van je huis, zoals : Animo Makelaars ("vanaf 0€"), Ikwilmijnhuisverkopen.nl (partner van Dimo, dus als je daar klaar bent, kan je naar deze site), Verkoop je eigen huis.nl, etc, etc. Hier kwam ik eigenlijk pas veel later achter en ik had eerlijk gezegd nooit van ze gehoord : en dan komt het woord Vertrouwen weer bovendrijven : dus heb ik dit niet gedaan.

Eigenlijk als je naar het bovenstaande kijkt, kan je toch maar het beste goed informeren over alles rond je huis. Dus : niet lullig doen en lid worden van de Vereniging Eigen Huis : niet alleen hebben ze leuke voorbeelden hoeveel een makelaar kost, ook hebben ze enorm veel informatie over het aan- en verkoopproces van je huis. Zo kan Eigen Huis je helpen met de verkoop van je huis, kan je je huis te koop zetten op hun site, leveren ze taxateurs en inspecteurs voor weinig geld en geven ze alle standaardcontracten die je nodig kan hebben bij de verkoop van je huis. (al was het maar omdat het zo lekker is om alle inside-information bij elkaar te hebben!)

En zo gebeurde het dat we 3 weken voor we met vakantie gingen, ineens twee partijen gewoon aanbelden : ze hadden via-via gehoord dat ons huis te koop stond - mochten zij een keer kijken ? Dat mocht.
Niet veel later hadden we een erg aantrekkelijk bod binnen van een erg aardige koopster. Na de vakantie zijn we met deze laatste tot overeenstemming gekomen over de prijs. We gebruikten alle informatie van de Vereniging Eigen Huis, net als de standaard contracten en -voorwaarden. Afgelopen zaterdagmiddag tekenden we het contract wat we zelf hadden opgesteld in drievoud en vierden de verkoop.

Helemaal ideaal zou het zijn als die notaris nu ook eens digitaal te bereiken zou zijn, zoals DigiNotar, maar dat is misschien een onderwerp voor een andere keer op de Blog. Net als verzekeringen, die bij de koop van een huis op de proppen komen.

Maar nu : champagne !

5 Comments:

Een reactie posten

<< Home