Bespaar het me

dinsdag, november 14, 2006

Vergelijken zal nog veeeel verder gaan

Wij denken nu al dat vergelijkingssites het niet slecht doen. Dat de toekomst nog veel en veel boeiender wordt, bewijst het stuk van Planet.nl over Farecast :

In de toekomst zoeken we niet alleen naar het goedkoopste vliegticket, maar ook naar de beste tijd om dat goedkoopste ticket te kopen.De eerste poging is er al in de vorm van het Amerikaanse Farecast. Deze prijsvergelijker voor vliegtickets zoekt niet alleen naar het goedkoopste ticket, maar voorspelt ook of de prijs van dat ticket zal stijgen of dalen.

Achter de schermen van Farecast staan computers te stampen op een systematisch stelsel van rekenkundige bewerkingen. Ze zoeken naar patronen in miljarden stukjes informatie over prijzen en ze maken gebruik van een soort Sims voor vliegtickets.

Aan de hand van deze ingewikkelde berekeningen, voorspelt het systeem wat er met de prijs van een vliegticket gaat gebeuren. De gebruiker zoekt net als op andere reissites naar een vlucht en Farecast geeft met gekleurde pijlen aan of een prijs zal stijgen, dalen of gelijk blijft.

Farecast vermeldt ook hoeveel vertrouwen het heeft in z'n eigen voorspelling, en baseert dit percentage op soortgelijke voorspellingen waarvan het systeem de uitkomst naderhand heeft gecheckt. Farecast geeft daarbij een tip: kopen of nog even wachten.

Farecast sluist kopers direct door naar de website van luchtvaartmaatschappijen en berekent dus geen boekingskosten.

Verder is er een speciale grafiek voor reizigers die niet per se op een bepaalde datum hoeven te reizen. De grafiek vertoont alle prijzen voor de komende maand en de koopjesjager vindt in een oogopslag het goedkoopste ticket.

Reizigers die nog niet weten waar ze heen willen, kunnen op een interactieve kaart zoeken op prijs en plaats. Deze kaart vertoont de goedkoopste vluchten van een dag geleden voor een groot aantal bestemmingen.

Farecast begon enkele jaren geleden als een onderzoeksproject aan de Universiteit van Washington in Seattle. Wetenschappers combineerden voorspellingstechnieken en data mining, het op slimme wijze zoeken in grote databases. Een goede toepassing lag voor de hand.

Inmiddels laat het systeem z'n algoritme los op meer dan 90 miljard observaties en zoekt het naar patronen in prijsveranderingen. Het systeem slaat deze patronen op in modellen en daarmee probeert het systeem de toekomst te voorspellen.

Farecast gebruikt daarbij ook simulatietechnieken. Een computerprogramma simuleert echte passagiers die vliegtickets kopen. Iedere passagier ontvangt aanbevelingen van Farecasts systeem en doet een nagebootste aankoop. Vervolgens controleert Farecast of de aanbeveling goed of fout was.

Volgens Farecast zijn deze duizenden 'sims' niet exact zoals echte passagiers, maar komt het dicht genoeg in de buurt "om te weten dat de technologie nuttig is."

Planet Multimedia kroop in de virtuele huid van een sim en zocht twee maanden lang, regelmatig naar een vlucht van Boston naar Seattle. En we vergeleken de prijzen met die van Expedia, de reissite die doorgaans de scherpste prijzen biedt.

Wekenlang meldt Farecast dat de prijs van 362 dollar gelijk zal blijven. In het begin is het vertrouwen van de voorspelling 55% en dat groeit in pakweg drie weken naar 70%. Farecast zegt dan ook: nu kopen.

Maar. Ruim een week later zakt de prijs met vijf dollar. Farecast is dan 80% zeker dat het de juiste tijd is om het ticket te kopen. En weer een week later zakt de prijs met maar liefst 68 dollar en dat is bovendien voor het eerst een rechtstreekse vlucht.

In de weken daarna volgen kleine prijsschommelingen en heeft Farecast het meestal bij het rechte eind.

Kortom: Farecast moet nog veel leren en moet misschien nog eens 90 miljard observaties aan huiswerk doen.

Farecast was echter wel altijd twee tot 25 dollar goedkoper dan Expedia, dus dat is alvast mooi meegenomen. En reissites als Expedia en Travelocity kunnen niet achterblijven bij Farecast en zullen hun zaakjes transparanter moeten maken.

De bèta van Farecast startte ongeveer een half jaar geleden, alleen met vluchten vanuit Boston en Seattle. Inmiddels bedient het systeem 75 steden in de Verenigde Staten. Een woordvoerder laat weten dat het nog "een poos" duurt voordat Farecast prijzen vergelijkt voor de rest van de wereld

(Bron : Planet.nl)

Bij verzekeren gaat het betekenen dat je je kan gaan inschrijven op de meest aantrekkelijke aanbieding wanneer je je vervaldatum van je huidige polis begint te naderen; als de kosten voor nieuwe polissen zoveel lager worden dan je huidige prijs, dat het voor jou de moeite loont om te switchen.

Het was vroeger zo'n trage industrie - nu wordt het steeds meer daytrading.