Bespaar het me

dinsdag, november 07, 2006

iDEAL ? mwoa..

Ik word ervoor betaald om nieuwe dingen te bedenken. Die goed zijn voor de klanten van Proteq en voor Proteq zelf.

Een van die ideeen is om klanten aan te bieden om online hun net gesloten verzekeringen te betalen. Dat leek een steeds beter idee te worden, nu steeds meer banken iDEAL aanbieden. Niet in het minst grote zus SNS, die hiertoe onlangs besloot.

Totdat ik het volgende bericht las :



De banken Fortis, ING en Rabobank hebben maandag te maken gehad met een storing op het internet. Betalen via het zogeheten iDEAL-systeem was hierdoor niet mogelijk. Dit meldt Currence, het bedrijf dat het systeem sinds vorige week exploiteert.

Als gevolg van de storing konden mensen op honderden internetsites niet betalen. Met iDEAL kunnen mensen op webwinkels hun eigen bank selecteren en zo net als bij pinbetaling het artikel of de dienst betalen. Alleen mensen die internetbankieren kunnen overigens gebruikmaken van de dienst.

Een woordvoerder van Currence stelt dat het probleem lag bij de banken. De zogeheten ontvangende platformen van de drie banken accepteerden om nog onbekende redenen geen transacties. Eerder maandagmiddag werden een aantal transacties voortijdig afgebroken, waarna de beheerder van het systeem besloot het hele systeem te herzien. De storing was rond 22.30 uur opgelost. Hoeveel mensen zijn gedupeerd is niet bekend.
(bron : Trouw.nl)

Tja, als blijkbaar dit soort essentiele systemen nog niet op orde is, moet ik daar mijn klanten dan mee lastig vallen ? Of ben ik nu te kritisch ? ("er gaat ook wel eens wat mis bij jullie, Proteq !")

3 Comments:

  • Ewout,

    Zogauw mijn mobiele telefoon in heel Nederland dekking heeft, de electriciteit nooit meer uitvalt, de post er daadwerkelijk de volgende dag is, banken niet meer overvallen worden, de engelse drop niet meer op is in de Albert Heijn en we een witte kerst hebben mag je denk ik verlangen dat Ideal het altijd doet. Tot die tijd ga ik er vanuit dat alles wel een keer stuk is, zelfs Ideal.

    By Anonymous Anoniem, at dinsdag, november 07, 2006 2:48:00 p.m.  

  • Dat is eng, wat je daar zegt !

    In een normale wereld is dit misschien acceptabel, maar in de online wereld betekent dit snel al een verlies van vele miljoenen.
    Waarom ? Omdat iemand de winkel niet uit kan mijn zijn/haar aankopen. Geen alternatief als cash, acceptgiro, telebingo, creditcard of zo.

    En dat mag volgens mij niet. Zeker niet als zoveel grote banken hier aan meedoen en voor iedereen duidelijk is dat in dit deel van de markt de groei zeeeer duidelijk is.
    Ik ben dus niet zo optimistisch als jij, Jan kees.

    By Blogger Ewout Wolff., at dinsdag, november 07, 2006 3:32:00 p.m.  

  • Ewout,

    Ik zeg niet dat het niet erg is dat het gebeurt, ik zeg alleen dat het onvermijdelijk is.

    Ik heb inmiddels geleerd dat de opmerking "het kan toch niet zo zijn..." meestal betekent dat het wel zo is. Acceptabel of niet.

    Een maand of wat geleden hadden we hier in Amsterdam een grote stroomstoring. Ook toen konden mensen niet met spullen de winkel uit omdat de kassa's niet meer open gingen, je had toen zelfs niets aan je cash. We zijn ook in onze RW zo gewend aan electronisch betalen dat als er een pinstoring is, een groot deel van het winkelend publiek niet meer kan betalen.

    Mijn ervaring is trouwens dat de meeste webwinkeliers iDeal aanbieden als één van de betaalmethoden en niet als enige manier om te betalen.

    Onze afhankelijkheid van electronische hulpmiddelen is beangstigend groot. De directe schade staat ook in geen verhouding meer tot de gevolgschade. Dat is zeker iets om mee rekening te houden.

    Ik heb in de begintijd van e-commerce veel met bankiers gesproken. Die zeiden toen dat het niet acceptabel was dat Internet een veiligheidsrisico met zich meebracht. Mijn weerwoord was en is dat ook fysieke bankkluizen geen 100% bescherming bieden. Als je vergeet de kluisdeur dicht te doen heb je niets aan al die beveiliging.

    Dat probeerde ik over te brengen. Vanzelfsprekend moeten we onze best doen om de dienstverlening 100% van de tijd in de lucht te houden, maar we moeten ook niet direct een inititief afschrijven vanwege één misser.

    By Anonymous Anoniem, at dinsdag, november 07, 2006 5:14:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home