Bespaar het me

woensdag, november 08, 2006

Polis verkopen in de file

Nog even en ik ben op weg naar huis, in de file. Dagelijks een fikse portie op het moment dat ik toch wat moe aan het worden ben (en honger krijg, weet mijn McDonalds-adviseur).

Dat deed mij denken aan een nieuwe kreet : file-marketing.

Wat bedoel ik ? Bedrijven willen graag mensen hun reclame laten zien, liefst op een moment dat men massaal achter een medium zit (TV, PC) of op een bepaalde plaats aanwezig is (Station, event). Maar weinig hoor je mensen over de file als een verkoopplaats, maar toch gebeurt dat vrij heftig.

De radio zou bijvoorbeeld zonder miljoenen landgenoten 's ochtends en 's avonds in de file, waarschijnlijk geen cent meer te makken hebben. Maar omdat we nu eenmaal gedwongen worden stil te zitten, is de radio een van de weinige vermaakmiddelen die we dan hebben.

Maar kijk ook eens langs de weg : diverse opvallende boerderijen, gebouwen of electriciteitshuisjes worden gebruikt als reclameplek, omdat daar zoveel mensen langskomen en dus kijken en lezen.

Wij maken graag gebruik van de grote reclamepalen, die totaal-niet-toevallig precies op de plekken staan waar veel mensen in de file staan. Ze worden veel gelezen, vooral als er een beetje humoristische teksten op staan.

Maar je moet niet te ver gaan : er werd ooit bij Breukelen (A2)een reclamefilmpje opgenomen bij de locale van der Valk. Daarvoor werd schuim gebruikt om sneeuw na te bootsen. Dit was zo'n leuk effect (omdat het in de zomer werd gedaan), dat er midden op de dag een spontane ellenlange file voordeed. Kijk, dan overdrijf je reclame.

In dezelfde lijn zouden we natuurlijk ook onze Prinses kunnen vragen in de file vanuit haar auto een striptease te doen, maar ik vraag mij af of we daar verzekeringen mee gaan verkopen. Tenzij we natuurlijk een filmpje van haar ontboezeming op de site zetten....(Genoeg nu, naar huis !)