Bespaar het me

vrijdag, oktober 13, 2006

Waarom een arts betalen als je een verpleegkundige nodig hebt ?

Het is inderdaad opvallend :

Van de Volkskrant :
De ANWB begint binnenkort met een proef: vijftien wegenwachten krijgen een nieuwe auto, die speciaal is ontworpen voor accu- en startproblemen. Ze doen net alsof ze zelfstandig ondernemer zijn. Mocht de proef een succes worden dan wil de ANWB voortaan alle hulp bij start- en accuproblemen (15 tot 20 procent van het aantal pechgevallen) uitbesteden.

‘Accuwerk is een apart vak’, zegt ANWB-woordvoerder Markus van Tol, ‘Bij auto’s die vijf tot acht jaar oud zijn is het nog eenvoudig. Je zet er een paar startkabels op en klaar. Maar bij nieuwere auto’s kan de elektronica verstoord raken, als je bijvoorbeeld te veel stroom geeft.’

Door specialistische accu- en starthulp te bieden, denkt de ANWB zijn service te kunnen verbeteren. Door het accuwerk vervolgens uit te besteden, hoopt de vereniging meer ondernemerschap in de organisatie te halen. Van Tol: ‘Het biedt een prikkel om efficiënter te werken.’

De Wegenwachten zien het zelfstandig bestaan niet zitten, zegt Harrie de Vaan van de CNV Dienstenbond. ‘De ANWB heeft ontzettend veel moeite moeten doen om vrijwilligers te vinden voor de proef. Je bent ook gek als je het doet, want je bent in een keer je zekerheden kwijt.’ Maar straks hebben ze geen keus, denkt De Vaan. ‘Als ze niet willen, dan zoekt de ANWB de accuhulpen buiten de deur, maar dan worden nog steeds veel banen overbodig.’

Voor de achterblijvende Wegenwachten wordt het werk er niet leuker op, zegt De Vaan. ‘Nu is er een mooie afwisseling van zware taken, een motor open slopen, en lichte taken, een accu vervangen. Straks blijft alleen het zware werk over.’

Concurrent Route Mobiel reageert verheugd. ‘We zijn aangenaam verrast’, zegt directeur Michel Dashorst. ‘De ANWB is Route Mobiel aan het kopiëren. Wij werken vanaf het begin met 130 zelfstandig ondernemers.’ De reden dat Route Mobiel goedkoper kan werken dan de ANWB, is simpel, zegt Dashorst. ‘Acht van de tien pechgevallen laten zich eenvoudig verhelpen: het gaat om problemen met de startmotor, de verkeerde brandstof, een sleutel die nog in het contactslot zit of een lege accu. In de overige gevallen gaat de auto direct naar de garage en krijgt de klant een vervangende auto.’

De ANWB doet het anders, zegt Dashorst. ‘Ze doen bijna alle reparaties zelf. Daarom hebben ze duizend medewerkers tot arts opgeleid, terwijl ze in acht van de tien gevallen genoeg hebben aan een verpleegkundige.’

Of de verzelfstandiging van de accuwerkzaamheden helpt, is volgens Dashorst de vraag. ‘Wat doet de accuman als blijkt dat het probleem helemaal niet in de accu zit? Dan moet hij alsnog een ander inschakelen. Als je het mij vraagt, is de ANWB de richting kwijt. Ik begrijp nu waarom ik deze week zo veel telefoontjes kreeg van Wegenwachters die willen overstappen.’