Bespaar het me

zaterdag, oktober 28, 2006

Consumentenbond geeft Routemobiel gelijk

Pfff...gelukkig. Dacht ik heel even dat Nederland gek was geworden, komt de objectieve Consumentenbond met het onderzoek wat duidelijk aantoont dat inderdaad Routemobiel doet wat het zegt.
Zo zie je maar weer : de rechter loopt achter de feiten aan en kiest bij twijfel dan maar voor de monopolist. Of zoals Trouw het zegt :

Route Mobiel is vaak de snelste pechhulpservice, de Wegenwacht in de meeste gevallen de handigste. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek en een enquĂȘte onder bijna vijfhonderd mensen die de afgelopen twee jaar met pech langs de weg stonden. Deze week bepaalde de rechtbank nog dat Route Mobiel de ANWB een schadevergoeding moet betalen omdat het ten onrechte had beweerd sneller en goedkoper te zijn dan de concurrent.

Automobilisten met 'panne' zijn over het algemeen zeer te spreken over de service van de pechhulpdiensten. De Wegenwacht, Route Mobiel en de pechservice van de merkdealer scoren alledrie een dikke voldoende. Wel zijn er belangrijke onderlinge verschillen. Leden van de Wegenwacht geven de afhandeling van het probleem het hoogste gemiddelde cijfer, namelijk 8,1. De hulpservice van de merkdealer (7,8) en Route Mobiel (7,4) scoren iets lager.

In 71 procent van de gevallen is Route Mobiel binnen een half uur ter plaatse, al zegt het bedrijf in 84 procent van de gevallen binnen dertig minuten aanwezig te zijn. De Wegenwacht haalt in de praktijk 64 procent, maar komt zelf met een lager percentage (41 procent).


Bij alle pechhulpdiensten wordt het probleem meestal ter plekke volledig of tijdelijk verholpen. Lukt dat niet, dan wordt de auto weggesleept. Bij Route Mobiel (25 procent) en de merkdealers (23 procent) gebeurt dat aanzienlijk vaker dan bij de Wegenwacht (11 procent). Die cijfers komen overeen met de opgave van de bedrijven zelf.

De tarieven van de verschillende pechhulpdiensten lopen sterk uiteen, maar dat geldt ook voor de samenstelling van het pakket. Zo is de Wegenwacht persoonsgebonden, terwijl de pechhulpservice bij Route Mobiel juist vastzit aan het kenteken. Daarnaast komt Route Mobiel niet voor auto's van twaalf jaar of ouder.


Waar was al die ophef dan voor nodig ?