Bespaar het me

woensdag, oktober 25, 2006

Fools ! 100 jaar in de tijd terug met vergelijkende reclame


Route Mobiel mag niet langer beweren dat zijn hulpdienst bij pechgevallen sneller en goedkoper is dan die van de ANWB. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald in de uitspraak in een bodemprocedure die de ANWB had aangespannen tegen de concurrent.

Route Mobiel hangt een dwangsom van 100.000 euro boven het hoofd als het opnieuw gebruik maakt van een reeks reclameboodschappen die volgens de rechtbank niet door de beugel kunnen.

Routemobiel moet de ANWB een vergoeding betalen voor de schade die ontstond door de ,,ongeoorloofde vergelijkende reclamecampagnes van Route Mobiel in 2004 en 2005'', aldus de rechtbank in zijn vonnis. In november 2005 stapten in totaal zo'n 85.000 leden over naar Route Mobiel.

Op het moment voeren de ANWB en Route Mobiel verwoed campagne om nieuwe klanten te werven. Een woordvoerder van de ANWB stelt dat de concurrent zijnreclamebooschappen nu snel zal moeten aanpassen. ,,Ze zullen bepaalde teksten moeten afplakken, anders
krijgen ze enorme boetes'', aldus de zegsman van de ANWB.

Route Mobiel noemt het vonnis "totaal onbegrijpelijk". Michèl Dashorst, algemeen directeur van Route Mobiel, kondigde aan dat de dochter van SNS Reaal hoger beroep zal aantekenen. Route Mobiel stelt dat de uitspraak op oude campagnes uit het verleden slaat. De pechhulp zal gewoon doorgaan met de lopende reclamecampagne, aldus Dashorst.

Voorzitter Ebba Hoogenraad van de Vereniging van Reclamerecht noemt de uitspraak van woensdag 'te streng'. "Hij gaat in tegen Europese regelgeving, die stelt dat partijen vergelijkende reclame mogen maken waarbij zij slechts op één aspect vergelijken, zoals Route Mobiel ook doet. De consument is immers gebaat bij prijsvergelijkingen en gaat zelf op onderzoek uit."

----------------------------------------

Wat kan ik zeggen ? We hadden veel verwacht, maar niet dit. Natuurlijk, de campagne was gewaagd en wie risico's neemt, die moet de gevolgen accepteren. Maar deze rechtbank maakt het veel te bont - het vonnis komt hier op neer : je mag niet vergelijken, tenzij je onder elke bewering een lap tekst toevoegt in welke specifieke gevallen je wel en wanneer vooral niet de vergelijking opgaat.

Tja, zie je de consument al ? Die vertrouwt zoiets voor geen cent en terecht : alles waar veel voorwaarden onder staan, moet je niet vertrouwen - iets wat kracht heeft, is simpel.

Maar ja, laat ik maar er over ophouden : ik probeer nu hetzelfde al te doen : met veel tekst iets proberen uit te leggen wat simpel zou moeten zijn.

Moet denken aan een oude Engelse krantenkop boven een foto van de rechters : "YOU FOOLS !" - laat ik het daar maar op houden.

Op naar de Europese rechter - Nederland is niet toe aan vergelijkende reclame.

(bron : NRC.nl)