Bespaar het me

zondag, oktober 22, 2006

Online Creatief zijn, kan dat ?



Je denkt misschien dat het anders is, maar nog steeds zijn er relatief weinig bureaus die iets weten van internet marketing/communicatie. Dat klinkt raar als je bedenkt dat vanaf 1997 het internet echt vaste voeten kreeg in Nederland.

Maar het is wat minder raar als je bedenkt dat het een moeilijke combinatie is tussen verkoop, communicatie en techniek. En dat in een vakgebied wat zichzelf ongeveer per kwartaal vernieuwd.

Een van de constante factoren in deze wereld is Qi (ook wel Qi-ideas genaamd) . En laat ze tegelijkertijd ook een van de beste zijn.

Ik weet niet precies meer wanneer ik voor het eerst met ze in contact kwam, maar het moet ergens in 2000 zijn geweest. Het Nederlandse internet was nog een heel klein wereldje.
Qi was toen voor mij het ultieme van hoe een internet bureau moest zijn : speels, geinig, technisch erg goed en innovatief. Internet had toen een vrij hoog jongensboek-gehalte, waarbij ieder gaaf nieuw ding reden was om naar je vrienden opgewonden emails te schrijven. En voor veel van die mails gaf Qi aanleiding door hun werk voor o.a. klanten als Heineken.

Toen ik bij Proteq kwam, was er nog behoefte aan een bureau, dat het online-deel van onze communicatie zou verzorgen. Zou Qi bereid zijn om deze taak op zich te nemen ?

Dus was het voor mij een erg leuke dag om bij ze op bezoek te gaan : waar zouden ze zitten ? Een glitsy strak modern gebouw, een lege fabriek ?
Nee, meer een oud huis in een achteraf steegje waar het onmogelijk parkeren is. Met een lekkere houten voordeur, fijne houten trappen en werkruimtes die nog zeer herkenbaar zijn als woonkamer en voorkamer van voor de komst van het bedrijf.

De creativiteit was nog bijna tastbaar aanwezig : Geen glitsy entree, marmeren trappen en toesnellende secretaresses in maatpakjes. Geen uit Italie geimporteerde Espresso-machines uit de jaren '30, die de meest ultieme koffie ooit maken. Geen wachtruimte met managementlectuur in glanzende covers.

Niets van dat al.
Denk aan een nette studentenkamer met veel hout en donkere tinten. Tapijt op de grond. Her en der hangen de trofeeen van de afgelopen jaren en de aanwezige PC's/Apple's hangen vol met gadgets en kabels. Het is vrij stil : mensen zitten met een lach achter hun buis, maar zijn behoorlijk geconcentreerd. Verder is het ontspannen en informeel, zonder de cliche hipheid die je bij "internet" verwacht.

Als je naar de volgende kamer loopt is er een lekker ovalen tafel, waarachter het prettig brainstormen is. Met een noodzakelijk element daarop : lekkere, niet-standaard koekjes.

Wat verder opvalt : mensen hier weten verdomd veel van internet, maar doen er zo prettig normaal over. Niet zo creatief-stuiterig. En ze zijn nuchter op het vervelende af : ze hebben al een paar keer ideeen van mij/ons afgeschoten, omdat ze niet realistisch waren, of niet gingen helpen met de doelstellingen die we hadden.

Maar als ze eenmaal gaan, dan gaan ze er ook voor : een mooi voorbeeld was dat ze een paar filmpjes gingen opnemen voor het Prinses Pecunia Weblog. Drie dagen geconcentreerd filmen in een donkere silo (doet het maar eens). Ook moest er op locatie (= ergens niet in een studio) gefilmd worden. Tot zo ver het strakke regime.

Want daarna hadden ze de smaak te pakken en stuurden de prinses gewoon een drukke winkelstraat in, waar ze gevolgd werd door de giechelende mensen van Qi. Het filmpje op PrinsesPecunia.nl, waar ze een winkelstraat officieel opent, is o.a. een gevolg van dit spontane idee.

Nu zijn we weer bezig iets leuks te maken voor de homepage van Proteq en het belooft weer leuk te worden. Net als de banners en nog meer.

Verdikke, dit hele verhaal gedaan en kom er nu achter dat ik verder nog niet kan laten zien wat ze voor leuke dingen doen !

Misschien is dat maar beter ook : dan ben je niet bevooroordeeld als je het resultaat ziet. Laten we zo afspreken : als je het iets/niets vindt : laat het weten op deze blog en anders : gaan we het vanzelf wel zien door het aantal clicks en bezoeken aan het werk.

Ik denk vanaf 1 november ongeveer) - Hoor van je !