Bespaar het me

vrijdag, oktober 20, 2006

Oktober Rouwmaand : ook Bill nu ter ziele



Het begint bijna een trend te worden : werd eerst Wellowell ter grave gedragen, volgt nu ook "Bill".

Bill was het online betalingssysteem van onze grote innovatieve zus SNS. In dit geval was het een systeem wat werkte met MSN Messenger en werd ontwikkeld samen met Microsoft.

Het gave van SNS is dat ze een tijd geleden al beseften dat ze te klein waren om dezelfde truc uit te halen als de grootbanken. Vandaar dat ze gingen voor innovatie. En die kwam er !

SNS was dus een logische plek om te orienteren toen wij eind 2004 op het pad gingen van innovatie en internet. En ik moet zeggen : het is behoorlijk indrukwekkend wat ze tot nu toe bereikt hebben. En Bill ontwikkelen dwars tegen alle trends op de markt in : petje af.

Want het leek zo hardstikke logisch : internet wordt vooral gebruikt door jongeren. Dus ontwikkel een systeem voor jongeren en waar kan je dit beter mee doen dan Messenger ?

De werking van Bill was eigenlijk heel simpel : gebruikers halen via MSN een prepaid-kaart op ("Bill")en laden die op voor betalingen van max een paar honderd euro's. En let wel : je hoefde hiervoor dus geen rekening te nemen bij SNS. Klanten konden met Bill betalen voor internetaankopen en geld naar elkaar overmaken. De afhandeling daarvan verliep wel via SNS.

Maar hier was sprake van de remmende voorsprong : in de tijd dat Bill ontwikkeld werd, was het internet toch weer priller dan het nu is. En betalen blijft blijkbaar een eng ding, dat je het liefst met je eigen (grote) bank doet. Slechts 10.000 klanten durfden het aan sinds maart 2005.
Dat is soms de prijs die je betaalt als je bezig bent met innovatie : soms lukken dingen, vaak lukt iets niet. Dat maakt het eng en spannend tegelijk.

Dus Bill is ter ziele. SNS zal in November zich melden bij de Ideal-gelederen. Is dit dan zo langzamerhand niet de standaard geworden op het Nederlandse internet ?

Dan wordt het tijd om bij onze polissen de mogelijkheid te geven om direct online te betalen : makkelijk voor de klant - niet van die acceptgiro's en zo- en prettig voor ons - geen papieren spoor trekken tussen ons en de klant.

Maar blijft jammer van Bill.

Bill's Killed.