Bespaar het me

vrijdag, december 08, 2006

Massaal persoonlijk



Email is de nieuwe vorm van communicatie. Niet alleen is het makkelijk te versturen, prettiger en leuker op te maken, bovendien kan je het veel interactiever maken dan een gewone brief, brochure of krantje.

Gistermiddag was ik gast bij E-village, een bedrijf dat zich specialiseert in email-marketing. Dat lijkt een snel uitstervende sector te worden, als je kijkt hoe populair spam emails maakt. Ook de hoeveelheid mail die je op je werk krijgt, zorgt niet echt voor het thuis ontspannen bekijken van elke aanbieding.

Vandaar dat het leuk was om een presentatie te krijgen van iemand van Bol.com. Stuurden zij vroeger een lelijke tekst-nieuwsbrief naar iedereen in hun bestand, nu sturen zij hoogst gepersonaliseerde mooie nieuwsbrieven naar (vrijwel) iedereen afzonderlijk. En met succes : niet alleen openen veel meer mensen hun emails, ook kopen zij veel meer in vergelijking met vroeger.

Dat is niet spectaculair als dit een paar honderd emails betreft. Maar het gaat hier om tien, zo niet honderdduizenden mails, die bijna allemaal anders zijn, gebaseerd op het surfgedrag van de ontvanger. Massaal persoonlijk, dus.
Hun doel : om iedereen nog persoonlijker te kunnen bedienen, gebaseerd op opgegeven voorkeuren in combinatie met geobserveerd gedrag.

Wordt tijd dat we gaan beginnen met de Proteq-nieuwsbrief, verdikke.

P.S. : een lezer ontmoet van deze blog ! Erg leuk om dit mee te maken - dat maakt het ook voor mij en ons steeds persoonlijker. En ja : ook voor mij geldt : persoonlijk werkt.