Bespaar het me

zaterdag, december 02, 2006

Verzekeren in Second Life



AbnAmro gaat als eerste Europese bank een virtuele bankvestiging te gaan openen in Second Life. Dit is een virtuele wereld op internet, waar je met een zelfgemaakt personage doorheen kan lopen, praten, zwemmen, vliegen, kortom : "leven"

Op 7 december gaat het filiaal open en wordt gestart met het aanbieden van informatie en het creëren van een platform waar (potentiële) klanten van de bank elkaar kunnen treffen.
Zo gaat ABN AMRO op Second Life seminars organiseren voor specifieke doelgroepen, zoals startende ondernemers en pas afgestudeerden (Young Professionals) en Preferred Banking-klanten.

ABN AMRO zal Second Life gaan gebruiken voor het werven van nieuwe medewerkers. Wietze Reehoorn, directielid ABN AMRO Nederland: “Second Life is een voorbeeld van een nieuwe generatie internet die snel aan populariteit wint en waar we vanaf een vroeg stadium bij willen zijn.

Het geeft een extra dimensie aan de internetbeleving zoals we die nu kennen. Communicatie met klanten via internet wordt er directer en persoonlijker door. De concurrentiestrijd tussen banken in Nederland zal in belangrijke mate worden beslecht door diegene die persoonlijk contact het beste weet in te vullen.” (van : www.marketingfacts.nl)

Grappig, het lijkt nu meer een kwestie wie er het snelst op Second Life komt. Ik heb natuurlijk er aan zitten te denken om Proteq ook hier neer te zetten. Maar het leek mij zo beperkt. En voordat we als klein bedrijf zoiets doen, wil ik echt zeker weten dat we niet de zoveelste namaak-actie doen. Niet internet om het internet, zeg maar. Bovendien volg ik virtuele werelden als sinds 1998 of zo - de ervaring is daar nu net als met sociale netwerken als Myspace, Hyves en dergelijke: wat nu de hype van de dag is, kan morgen alweer afgelopen zijn als een leukere, betere concurrent opduikt.
(okay, ben misschien gewoon jaloers, dat kan natuurlijk ook)

2 Comments:

  • Ik denk dat ABN AMRO met een wereldwijd kantorennetwerk veel meer profijt kan trekken van een eiland in SL dan een lokale speler als Proteq. Op dit moment is het grootste deel van de bewoners nog Amerikaans, hoewel je de laatste tijd ook een hoop Oost Europeanen langs ziet komen. Ik zou op dit moment dan ook niet een rendabel businessmodel zien voor Proteq.

    Aan de andere kant....als je naar branding gaat kijken en de testfase achter de rug wilt hebben voor de grote massa over de brug komt, dan zou het misschien niet zo'n gek idee zijn om een kasteel voor de prinses te bouwen. Is allicht goedkoper dan dat ding bij Almere over te nemen...

    Een ding is wel zeker, de virtuele wereld gaat een steeds grotere rol spelen in ons leven, in welke vorm dan ook.

    By Anonymous Anoniem, at zaterdag, december 02, 2006 6:11:00 p.m.  

  • Jan Kees, tuurlijk waar, die internationale noot. Ooit een keer een marketeer gevraagd naar de businesscase achter sponsoring van Ajax. Zijn korte antwoord : zij gingen voor het eerst een OostEuropees land in en wilden zsm een hoge naamsbekendheid hebben. Bij onderzoek was dit al niet meer nodig : dankzij Ajax kenden zoveel mensen ABN, dat alleen deze besparking al de sponsoring van Ajax goedmaakte.

    Mooie grap over het kasteel in Almere trouwens - zelfs voor de Prinses is dat een beetje teveel besparen. ;-D

    Als we dit zouden doen, wil ik het echt serieus aanpakken. En dat betekent meer doen dan alleen maar een gebouw neerzetten en polissen verkopen. Een virtuele verkoper/ster zou al dichtbijkomen.

    Maar ik denk dat het zeer goed mogelijk is om snel, makkelijk en goedkoop te blijven door juist niet virtueel te gaan.

    By Blogger Ewout Wolff., at zaterdag, december 02, 2006 9:10:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home