Bespaar het me

dinsdag, november 21, 2006

Leren van je bezoekers en klanten


Vandaag weer een leuk hoogtepuntje in het leven van deze Blog : een serieuze discussie gehad met "Anonymous"

Nou was dit niet het eerste commentaar, wel de eerste met een meer kritische toon. En dus begint dit Blog heel langzaam een van de functies te vervullen, waarop we in het begin hoopten - interactie met bezoekers en klanten.

Dat lijkt misschien onbelangrijk, maar stel onze situatie voor : wij hebben zeer veel klanten in de loop der tijd verzameld en met het grootste deel van onze klanten (laat staan bezoekers) hebben we geen echt contact. Als we wel contact hebben, is het per brief, per email of via de telefoon. Alleen in het laatste geval hebben we dus "echt" persoonlijk contact. Eigenlijk een erg indirect contact voor een "direct writer".

En het internet gaat dat proces alleen maar nog veel meer versterken - nu al hebben we klanten die alleen contact met ons hebben gehad via de website.

Dus hoe weet je of je het goed doet ? Wie je klanten zijn en waarom ze juist jou hebben uitgekozen ? Hoe je site het doet, waarom mensen via Google of Ilse zijn langsgekomen, hoe ze ons zien en wat ze inspireerde om hun minuten aandacht aan ons te geven in plaats van onze veel bekendere branchegenoten. Kortom : vitale informatie.

Dat kan je voor een deel opvangen met enquetes en marktonderzoek - dit doen we op dit moment met een online panel dat we wekelijks ondervragen. Maar we willen meer : daarom gaan we in 2007 meer gericht onderzoek doen en zullen we op de site relevante (!) vragen aan onze bezoekers stellen. Misschien gaan we zelfs zover om een consumentenpanel in te richten om levende mensen in de ogen te kunnen kijken en ze vragen te stellen !

Gewoon, enerzijds om te voorkomen dat we gaan geloven in onze eigen sprookjes en anderzijds : omdat het veel leuker van echte mensen te horen is hoe tevreden of ontevreden ze zijn met onze dienstverlening.

Uiteindelijk inspireert en choqueert dat veel meer dan welke droge cijfertjes dan ook.

4 Comments:

  • Prima,

    Voor verandering is beweging nodig en om beweging te creƫren is een relatie nodig. Je begint dus met het opbouwen van een relatie.
    Het kennen van je klanten is dus inderdaad de basis

    By Anonymous Anoniem, at woensdag, november 22, 2006 4:44:00 p.m.  

  • Of mijn commentaar onder deze post thuishoort weet ik niet, maar ik heb wel een opmerking. Ik heb verschillende verzekeringen lopen bij Proteq. Daar ben ik best tevreden over. Maar heb nu voor de 2e keer mijn neus gestoten toen ik op zoek was naar een bepaalde verzekering. Levensloop is bij Proteq bijvoorbeeld onbekend. Daar kwam ik een aantanl maanden geleden achter. En vandaag was ik op zoek naar een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (3 x woordwaarde bij scrabble). Op de website niets over te vinden. Ik moet nu dus gaan shoppen bij concullega's. Waarom bieden jullie geen totaalpakket?

    By Anonymous Anoniem, at dinsdag, november 28, 2006 8:36:00 a.m.  

  • Hai Anonymous,

    Geen zorgen : je commentaar hoort hier ook gewoon thuis. Dit blog heeft niet de intentie om alleen maar mooi weer te spelen over Proteq.

    Ten eerste : fijn dat je best tevreden bent ! Daar doen we het immers voor.

    Dan over je neus stoten : je hebt gelijk, we doen niet alle verzekeringen. Het doet mij wel erg goed dat je aan ons gedacht hebt voor deze producten.

    Maar de reden dat wij via het internet goed kunnen werken is dezelfde waarom wij zo voordelig producten kunnen aanbieden - we bieden producten aan die 100% door klanten zelf afgesloten kunnen worden.
    En daar horen geen zakelijke verzekeringen, noch de meeste "leven"-producten bij. Die vereisen of goed advies van een goede adviseur of vragen een uitgebreide lijst met vragen. En dan nog moeten een paar gekwalificeerde mensenogen jouw situatie goed kunnen beoordelen.

    Dat geldt overigens helemaal voor zo'n relatief nieuw product als Levensloop en ook erg voor die 3 x woordwaarde : dit is zelfs voor "totaalpakket"-verzekeraars een erg lastige verzekering.

    En om zelf een aardig voorbeeld te noemen van iets wat wij niet voeren : wat dacht je van ziektekostenverzekeringen ?

    We streven er overigens wel naar om in de toekomst binnen de simpele financiele producten een zo compleet mogelijk pakket aan te bieden.

    Wij bieden dus alleen die diensten aan, waar wij echt duidelijk beter zijn.

    By Blogger Ewout Wolff., at dinsdag, november 28, 2006 7:50:00 p.m.  

  • Da's eerlijk en duidelijk. Bedankt voor je antwoord

    By Anonymous Anoniem, at woensdag, november 29, 2006 3:48:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home