Bespaar het me

zondag, september 10, 2006

Appelmoes en Druivensap

Na een week lang bloggen over verzekeren en besparen is het wel eens tijd voor wat anders :

Mijn dochter merkte op dat onze druiven wel erg populair waren bij de plaatselijke spreeuwen. Dus trokken we met zijn drieeen zingend en gewapend met emmers naar onze wijngaard van 3 stokken. Een middag lang plukten we een klein kinderbad vol druiven. Tot ergernis van mijn zoon, die niet langer in zijn badje kon.

Helaas was het toen alweer tijd voor werk, dus bleven de druiven een werkweek lang ongemoeid. Toen het deksel er eergisteren weer af kwam, ontdekten we hoe wijn was ontstaan : een lucht !
Een wolk fruitvliegjes vloog redelijk dronken weg van de al enigszins rottende brij. De hele buurt kreeg ineens zin in franse kaas en stokbrood.

Gelukkig was er nog een groot deel ongemoeid, dus daar hebben we de stokjes van af gehaald, schoongewassen en in een pan laten koken. Filteren en in flessen gedaan : niets beter dan thuisgemaakte druivensap. Als ik dit een week eerder had gedaan, had ik een kelder vol druivensap gehad, maar dat moet dan maar wachten tot volgend jaar.

Daarna was de appelboom aan de beurt : er waren al een paar gevallen en de dappere appels die nog net aan hun vingertoppen vasthingen, werden er zonder pardon door mijn dochter afgeschud.

Schillen, klokhuis eruit en met een klein laag water laten koken. Stampen in de tussentijd. Daarna nog een mixer er overheen en met suiker erbij werd het heerlijke appelmoes - voor een weeshuis.

Het resultaat staat nu koel opgeborgen, maar wat gaaf was het om met mijn kids dit te doen. En de smaak is natuurlijk geweldig : niet omdat mijn tuin nou zo geweldig is, maar meer omdat je het plezier van het maken met je gezin bij elke hap en slok opnieuw smaakt.