Bespaar het me

woensdag, januari 03, 2007

Domino en de pyramides

Een bijzonder concept wat ik heb geleerd in de verzekeringsbranche is het zogenaamde "domino-effect". In het kort houdt dit in : een klein incident veroorzaakt een ander incident, waardoor uiteindelijk een (groot) ongeluk kan plaats vinden. Analoog aan het effect als je een rijtje domino-stenen achter elkaar zet en er een omduwt.


Als je onbekend met dit fenomeen bent : het wordt erg veel gebruikt om ongelukken achteraf te analyseren (bijvoorbeeld bij Discovery Channel) en om vooraf te voorkomen dat grote ongelukken ontstaan.


Dit laatste is bijvoorbeeld in de olieindustrie - hier wordt stringent bijgehouden hoeveel kleine ongelukjes op een werkplaats gebeuren. De reden hiervoor is dat ze weten dat het domino-effect ook een versterkte werking kan hebben : kleine ongelukjes (een struikelende werknemer, een kraantje dat lekt ,etc) kunnen leiden tot veel grotere ongelukken.


Bij dit laatste is sprake van een incident-pyramide. Dat moet je zo zien : onderin de pyramide zijn er 1000 kleine ongelukjes, die veroorzaken met elkaar 250 grotere ongelukken, die ervoor zorgt dat er 1 ramp ontstaat.


Hoe kan je dit op je eigen gedrag terugleiden ? Verzekeraars letten op voorspellend gedrag van hun verzekerden. Als je vaak schades (hoe klein ook) hebt veroorzaakt, dan is de kans groter dat je dit nog een keer gaat doen. Ben je jong en rijd je in een snelle auto ? De kans is groter dat je schade gaat rijden dan een grootmoeder in een Volvo.


Maar je kan ook doen wat ik vanochtend besefte - ik rij in mijn dorp soms zonder autogordel om. Gewoon, omdat ik hooguit 10 km/uur rijd. Als ik dit combineer met een verkeersbord dat juist vandaag weggehaald is voor reparatie, dan kan het gebeuren dat een andere auto mij van rechts aanrijdt, waardoor ik in het ziekenhuis beland met hoofdpijn.


Dit is gelukkig niet gebeurd - maar het zorgde er wel voor dat ik dit soort kleine "onschuldige" dingen in mijn gedrag nog een keer de revue heb laten passeren. Ik zit nu weer ouwerwets vastgesnoerd. Ik vind Domino Day al erg genoeg.

Labels: , ,