Bespaar het me

donderdag, december 21, 2006

Een handgeschreven brief aan jou, de lezer

Het is het eind van het jaar, de stop is uit het bad van 2006.

Iedereen doet verwoede pogingen om er wat van te voelen. Wij sturen een digitale kerstkaart, want dat hoort bij onze nieuwe bedrijfsvoering - en veel bedrijven met ons. De kerstkaarten-lawine is niet van de lucht, postbodes zijn er maar druk mee.

Afgelopen zaterdag zat ik naast een manager van TNT die vertelde van zijn werk. Tot 2001 was de hoeveelheid papieren post elk jaar gestegen, daarna zat er de klad in en daalde het snel. Was verbaasd te horen dat particuliere post slechts 5% van de totale vracht uitmaakte. Bedrijven als het onze sturen namelijk jaarlijks honderdduizenden brieven aan potentiele klanten.
Als bedrijven binnen 1-2 jaar digitale handtekeningen mogen en kunnen plaatsen, dan verwacht TNT ook voor de zakelijke post een gigantische keldering.

Dat maakte indruk - weer eens wat anders dan "verzekeringsoorlog" - hier maakt het internet gewoon een hele branche in korte tijd onnodig. Wow.

Maar toen besefte ik mij iets : als zoveel van onze post machinaal, computergeschreven en zakelijk is, dan betekent dit dat er een nieuwe niche post (opnieuw) is ontstaan, waar mensen werkelijk belangstelling voor hebben en die een echte impact maakt in hun leven !

Te weten: de handgeschreven papieren brief.

Ik kan mij niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een handgeschreven brief heb gekregen. Is dat niet raar ?

Oftewel: als je deze kerst iemand echt wil laten voelen dat je om hem of haar geeft, dan weet je nu het recept. Leer eerst weer even te schrijven met je hand en maak die brief - de impact die je ermee maakt zal fenomenaal zijn, let maar op !

Om de daad bij het woord te voegen : (klik op de brief, wordt hij iets groter)

Labels: , , , , ,