Bespaar het me

dinsdag, december 19, 2006

Wij Willen Echte Botsingen !


Er is niets mooier dan vertraagd een gloednieuwe auto juichend een betonnen plaat in te zien rijden. Dan krijg je met eigen ogen te zien wat jou als berijder gaat overkomen. Jij bent in het filmpje een zogenaamde "crash test dummy", zo'n geel mannetje of vrouwtje van hard plastic. Op de site van de Euroncap kan je er alles over lezen.

Maar nu lijkt er een einde te komen aan het bestaan van deze dummies: Toyota en GM zijn zo gaan geloven in de kracht van de computer, dat zij alleen nog simulaties van botsen willen gaan doen. Toyota heeft hier al een paar jaar ervaring mee opgedaan. Het voordeel volgens hen is dat je veel meer verschillende situaties kan simuleren dan nu standaard wordt gedaan. En dus kan je beter de zwakke plekken van een auto vinden.

Grappig om te weten is dat verzekeraars en de overheid lange tijd geleden de drijvende kracht waren om deze botsproeven daadwerkelijk uit te voeren. En hoewel ik verzot ben op computers, heb ik over dit idee zo mijn twijfels: waarom niet allebei blijven uitvoeren ? Niets is immers zo onvoorspelbaar als de werkelijkheid ?

En laat ik eerlijk zijn: niets zo mooi dan om auto's te pletter zien rijden (waarom zie je nooit botsproeven van Ferrari's van een ton ?!).

Kortom: zeg nee tegen computers ! Wij Willen Echte Botsingen !

(voor het geval je het kan bekijken - een aardige stel botsingen met 40 mijl per uur)