Bespaar het me

maandag, juli 31, 2006

The making of...Proteq-campagne (1)

Proteq bestaat sinds 1988 en bespaart haar klanten al een tijd behoorlijk veel geld.

Het was een bedrijf, dat onder de rokken van een grote moeder zat, (Hoogehuys) waardoor weinig mensen van Proteq hebben gehoord: het werd vooral gebruikt om FNV-leden goedkope verzekeringen te geven.

Dat werd allemaal zo rond het jaar 2000, toen FNV ermee ophield en Proteq ineens op zoek moest gaan heel veel andere klanten. Een paar jaar later nu : eind 2004 zijn we begonnen met een grote spurt naar het Nieuwe Proteq. In 2005 werd een mooie website bedacht, gebouwd en opgeleverd en een reclamecampagne was nodig.

Want : je kan een goed product hebben, goedkoop en makkelijk te kopen via telefoon en internet. Je hebt een bekende, vertrouwde moeder in SNS/Reaal, je hebt de snelste website onder verzekeraars, etc, etc, etc. Maar als niemand je kent en/of vertrouwt, dan komt en koopt er geen hond ! Simpel.

Maar hoe ga je klanten dit vertellen ? Er zijn een paar mogelijkheden :

"Kom bij ons, want wij zijn ook goedkoop", "Nu nog goedkoper", "Nu nog voordeliger" (al wat meer creatief) of : "nu ! de voordeligste verzekering !"

Niet dus : we zouden onze klanten beledigen. Bovendien : iedereen roept dat hij voordeliger is. Dus zelfs al ben je het, dan is het nog moeilijk om dit tussen de oren van klanten te krijgen.

"Zet het dan op Independer !", zeggen sommige mensen. Misschien een verrassing : maar sinds januari 2004 staan we al op Independer. En uit onderzoek van Independer zelf blijkt dat wij inderdaad tot de voordeligste verzekeraars behoren. En dat niet alleen : Independer vraagt haar bezoekers ook een oordeel te geven over de kwaliteit van verzekeraars. We zijn erg blij om te zien dat we goed tot zeer goed scoren voor de kwaliteit van onze service.

Maar ook hier zie je : als mensen de keuze krijgen tussen Woonverzekering X voor €100,= en Woonverzekering van een Bekend Merk voor €125,= dan kiezen ze voor de zekerheid.

Gelukkig kiezen elke dag steeds meer mensen voor onze verzekeringen, maar ook hier zien we dat klanten meer willen dan alleen maar een goed product : een bekende naam geeft een klant een veilig en goed gevoel en wil daar best wel geld voor betalen.

Tijd om Nederland meer over onszelf te vertellen....(wordt vervolgd)